Smultron Mobil
Kundtjänst
Vi på Smultron Mobil finns för att hjälpa er. Nedan hittar ni lösningen på de mest vanliga förekommande frågor. Avhjälper det inte ert problem kontakta vår kundservice genom att klicka på Kontakta oss nedan.



Blanketter
Nedan hittar du alla blanketter som kan vara hjälpfulla!
Vanliga frågor & svar
Klicka på rubrikerna nedan för att se de vanligaste frågorna kring ämnet!

Har din surf tagit slut? Ingen fara!
Prislista engångsköp:
1GB – 99kr
5GB – 249kr
10GB – 349kr
Du kan även välja att uppgradera din abonnemangsform – se prislista.
Har du förlorat din telefon?
Du kan spärra ditt SIM-kort och beställa ett nytt genom att kontakta kundservice med hjälp av kontaktformuläret för spärrning inne på Mina sidor. Ange kundnummer och telefonnummer.
Kkontakta kundservice via kontaktformuläret här eller ring oss på kundservice så hjälper vi dig hitta koderna.
För att administrera din röstbrevlåda så ringer du 222 eller 223 från din mobil och följer sedan instruktionerna. Du kan alltid kontakta kundtjänst ifall du behöver hjälp med detta.
Autogiro kan du ansöka om via din internetbank. När du ska anmäla Autogiro och ska söka efter oss som betalningsmottagare så söker du på “Nordfin Capital III AB”.
Du kan även ladda ner en autogiroblankett här och posta den till oss.
När man köper en telefon via oss på smultron så har man givetvis samma garantier som när man köper den i en telefonbutik.
Garanti är något som medföljer av telefontillverkaren. i de flesta fallen har man garanti på minst 2 år.
När telefonens egna funktioner slutat fungera utan att det var något handhavande fel. Den täcker också mjukvara som är felande.
Har du frågor kring detta kontakta kundservice så hjälper dom dig.
Givetvis är det tråkigt att du vill avsluta ditt avtal hos oss Självklart ska vi hjälpa dig, du kan maila eller ringa oss via kontaktformuläret eller ringa oss på kundservice.
Smultron Mobil använder sig av Tele2’s mobilnät.
Kontrollera inställningarna i din mobiltelefon. Kontrollera att det finns täckning om du befinner dig på en ny plats. Ominstallera dina inställningar genom att skicka ett tomt sms till nummer 123 och följ sedan instruktionerna du får tillbaka. I vissa sällsynta fall behöver man göra detta manuellt
Standardinställning för surf
APN: 4g.tele2.se
mms center: https://mmsc.tele2.se
mms proxy: 130.244.202.30
mms port: 8080
Standardinställning för MMS
Användarnamn: Lämna blank
Lösenord: Lämna blank
Protokoll: HTTP
APN: 4G.tele2.se
Proxy-adress: 130.244.202.030
Portnummer: 8080
Startsida/meddelandeserver: https://mmsc.tele2.se
Surfa som hemma på semestern
Vi på Smultron erbjuder alla våra nya och gamla kunder möjligheten att kunna surfa, sms:a och ringa som hemma när du är iväg på semester eller affärsresa inom EU och EES regionen.
Vad innebär fri roaming inom EU?
Tjänsten innebär att när du är utomlands inom EU/EES regioner så kan du ringa eller sms:a till svenska nummer och EU/EES nummer från det landet du befinner dig i samt nyttja surfmängden precis som hemma. Helt utan extra kostnader.
Detta innebär dock inte att du kan ringa till utländska nummer inom EU från Sverige, det har en egen samtalstaxa. Är du intresserad av att ringa från Sverige till nummer inom EU/EES eller se hur priserna ser ut till resten av världen så kan du läsa mer om detta genom att trycka på knappen nedan.
Övriga utlands priser som gäller är följande:
Norden:
50öre öppningavgift ,
85öre/minuten samtalsavgift
Danmark,Finland,Island,Norge
EU:
50öre öppningavgift , 1kr /minuten samtalsavgift
Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Frankrike, Franska Guyana,
Franska Polynesien, Gibraltar, Grekland,
Guadeloupe, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen,
Luxemburg, Malta, Martinique, Mayotte / Reunion, Nederländerna,
Polen, Portugal, Rumänien,Slovakien, Slovenien,
Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike
Övriga Europa:
50öre öppningavgift , 2.5kr /minuten samtalsavgift
Albanien, Andorra, Armenien, Azerbajdzjan, Bosnien-Hercegovina,
Färöarna, Georgien, Grönland, Israel, Kazakstan, Kirgizistan,
Makedonien, Moldavien, Monaco, Montenegro, Ryssland, San Marino,
Schweiz, Serbien, Tadjikistan, Turkiet, Turkmenistan, Ukraina, Vitryssland
Nordamerika:
50öre öppningavgift , 2kr /minuten samtalsavgift
Canada, USA, US Jungfruöarna, Puerto Rico
Världen 1:
50öre öppningavgift , 4.80kr/minuten samtalsavgift
Australien, Hong Kong, Indien, Japan, Kina, Malaysia, Nya Zealand,
Saudiarabien, Singapore, Sydkorea, Thailand, Tunisien
Världen 2:
50öre öppningavgift , 3.50kr/minuten samtalsavgift
Bahrain, Förenade Arabemiraten, Pakistan, Sydafrika, Taiwan, Vietnam
Världen 3:
50öre öppningavgift , 7.50kr/minuten samtalsavgift
Afghanistan, Algeriet, Angola, Antigua och Barbuda, Argentina, Aruba,
Bangladesh, Benin, Bolivia, Botswana, Brasilien, Brunei Darussalam, Burundi,
Chile, Colombia, Costa Rica, Dominikanska republiken, Ecuador, Egypten,
El Salvador, Elfenbenskusten, Etiopien, Filippinerna, Gambia, Ghana,
Grenada, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Indonesien,Irak, Iran,
Jamaica, Jemen, Jordanien, Kamerun, Kap Verde, Kenya, Kongo, Kuba,
Kuwait, Libanon, Madagaskar, Mali, Marocko, Mauritius, México,
Mongoliet, Myanmar, Namibia, Nicaragua, Nigeria, Oman, Panama,
Paraguay, Peru, Qatar, Rwanda, Saint Vincent och Grenadinerna, Senegal,
Sierra Leone, Sri Lanka, Sudan, Surinam, Syrien, Tanzania, Tchad,
Togo, Tokelau, Trinidad och Tobago, St. Helena / Tristan da Cunha, Uganda,
Uruguay, Uzbekistan, Venezuela, Zambia, Zimbabwe
Övriga världen:
50öre öppningavgift , 15kr/minuten samtalsavgift
Amerikanska Samoa, Anguilla, Antarktis, Antillerna, Ascension Island,
Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bhutan, Brittiska Jungfruöarna,
Brunei, Burkina Faso, Caymanöarna, Centralafrikanska republiken,
Cooköarna, Diego Garcia, Djibouti, Dominica, Ekvatorialguinea, Eritrea,
Falklandsöarna, Fiji Island, Gabon Republik, Guam, Guinea, Guinea-Bissau,
Kambodja, Kiribati, Komorerna, Laos, Lesotho, Liberia, Libyen, Macau, Malawi,
Maldiverna, Mariana Island, Marshallöarna, Mauretanien, Mikronesien,
Moçambique, Montserrat, Nauru, Nepal, Nevis och St. Kitts, Niger, Niue,
Nordkorea, Norfolk Island, Nya Kaledonien, Palau, Palestina, Papua Nya Guinea,
Salomonöarna, Sao Tomé, Seychellerna, Somalia, St. Helena, St. Lucia, St. Pierre & Miquelon,
Swaziland, Södra Sudan, Tonga, Turks och Caicos, Tuvalu, Wallis & Futuna, Vanuatu,
Västra Samoa, Östtimor
Samtal till satellit:
50 öre öppningavgift , 100kr/minuten
Videosamtal:
Zonpris + 5kr / minuten extra utöver standard taxa i den zonen.
Sms till utländska nummer:
1.6kr styck
MMS till utländska nummer:
3.6kr styck
Du kan antingen logga in på Mina sidor och följa instruktionerna eller direkt gå till https://admin.nordfincapital.com/
Ifall det är första gången du loggar in måste du skapa ett konto först, detta gör du genom att trycka på registrera ny användare.
Du måste ange ditt Kund ID och de 4 sista i ditt personnummer. Kund ID hittar du på mina sidor eller på din pappersfaktura, du kan alltid kontakta oss för att få hjälp.
Betalsätt
Vi på Smultron Mobil tror på smidiga betalningslösningar för våra kunder och förstår att det inte är roligt att betala en fakturaavgift, vi kan därför erbjuda.
Autogiro
Autogiro kan du ansöka om via din internetbank. När du ska anmäla Autogiro och ska söka efter oss som betalningsmottagare så söker du på “Nordfin Capital III AB”.
Du kan även ladda ner en autogiroblankett här och posta den till oss.
E-Faktura
E-faktura ansöker du om på din internetbank, När du ska anmäla e-faktura och ska söka efter oss som betalningsmottagare så söker du på “Nordfin Capital III AB”.
Pappersfaktura
Det går självklart att få fakturan på papper också, men då tillkommer en fakturaavgift på 49:- Vi rekommenderar därför inte pappersfaktura.
Fått din första faktura?
Första fakturan kan som bekant vara lite högre än de fakturor man får sedan, detta är helt normalt och beror på att fakturan perioden sträcker sig för en längre tid. Du betalar alltså inte mer utan det gäller bara för en längre period.
Alla iPhone-modeller med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för Wi-Fi samtal. Det gäller också iPhone 6 och modeller tillverkade efter den.
Majoriteten av alla nya android telefoner har stöd för Wi-Fi samtal, men för att vara på den säkra sidan så rekommenderar vi dig att googla märket och modellen på din telefon.
På iPhones så går du först in på ”Inställningar” på din mobil och trycker sedan på knappen ”Mobilnät” efter du har gjort det här så kan du se i menyn att det finns ett fält som heter ”Wi-Fi samtal” klicka in dig där och säkerställ att knappen lyser grönt och är påslagen.
Android telefoner kan skilja sig åt, kontakta vår kundservice om du behöver hjälp med att slå på Wi-Fi samtal.